MEDDICC i metryki: klucz do sukcesu w sprzedaży

JBauer83_entrepreneur_calculating_his_business_metrics_confiden_69012b96-ef56-4112-ae89-dbfa678e0cf9

Podsumowanie

Przemyślany proces sprzedaży, tak jak MEDDICC, wprowadza konkretyzację i ilościowe wskaźniki wartości – metryki.

  • Metryki to ilościowe wskaźniki wartości – pokazują, co Twoje rozwiązanie może rzeczywiście dostarczyć klientowi.
  • Klucz do skutecznego odkrywania metryk leży w głębokim zrozumieniu potrzeb klienta – bądź cierpliwy, dociekliwy.
  • Wykorzystaj metryki do wywoływania poczucia pilności u klientów, podczas procesu zakupowego i obsługi posprzedażowej.
  • Precyzyjne i dobrze zdefiniowane metryki są kluczowe dla weryfikacji sukcesu – pomagają budować przekonujące studia przypadków i referencje.

Pamiętaj, że metryki są tylko narzędziem. To, jak je wykorzystasz, może przekształcić sprzedaż w długoterminową relację z klientem.

Skąd biorą się metryki?

Metryki to ilościowe wskaźniki wartości, które Twoje rozwiązanie może wspierać. W artykule przedstawimy, jak zastosować MEDDICC – metodologię sprzedaży, aby skuteczniej sprzedawać i budować długotrwałe relacje z klientami.

Rodzaje metryk w MEDDICC

Wierzymy w moc metryk, dlatego rozbudowaliśmy to, co pierwotnie stworzono dla MEDDIC w latach 90. Teraz mamy trzy różne typy metryk, które wykorzystamy jako część metody sprzedaży MEDDICC:

Metryki 1 (M1)

M1 to wyniki biznesowe, które osiągnąłeś dla swoich obecnych klientów.

Metryki 2 (M2)

M2 to metryki dopasowane specjalnie dla Twojego klienta.

Metryki 3 (M3)

M3 to zweryfikowane M2 po wdrożeniu rozwiązania. Te metryki można wykorzystać do uzupełnienia repozytorium M1.

Metryki i odkrywanie potrzeb klienta

Brak odkrycia potrzeb klienta = brak znaczących metryk!

Nie popełniaj błędów początkujących

Sprzedawcy często mylą metryki z wartością swojego rozwiązania. Myślą, że „wszyscy wiedzą, że moje rozwiązanie jest najczęściej używane do zwiększania współczynnika konwersji. Dlatego też więc metryką dla mojego klienta musi być zwiększenie współczynnika konwersji”. To błąd początkujących.

Metryki muszą być odpowiednie

Metryki muszą być odpowiednie dla organizacji, do której sprzedajesz. Jedynym sposobem na skuteczne ich dopasowanie jest przeprowadzenie procesu odkrycia potrzeb klienta.

Musisz zgłębiać

Doświadczeni sprzedawcy wiedzą, że muszą być cierpliwi i badać potrzeby klienta, aby w pełni odkryć wartość i ból w organizacji, do której sprzedają. Przeciętni sprzedawcy nie koncentrują się na odkrywaniu potrzeb. Zamiast tego starają się „zidentyfikować ból” i po jego odkryciu przechodzą w tryb prezentacji, pozostawiając wiele niewykorzystanych wartości i bólów. Najlepsi sprzedawcy traktują odkrywanie bólu jako luźny wątek, który po pociągnięciu ujawnia coraz więcej wartości.

ZBC – zawsze bądź ciekawy

Nie zapominaj, że odkrywanie potrzeb klienta to nie tylko jednorazowe działanie. Powinieneś pozostać w trybie odkrywania potrzeb przez cały proces sprzedaży, aż do ostatnich chwil.

Zawsze wywołuj poczucie pilności

Metryki musisz wykorzystywać do wywoływania poczucia pilności u Twoich klientów. Elitarne organizacje sprzedaży korporacyjnej często używają ramy „Trzech dlaczego”. Wszystko to by pomóc swoim sprzedawcom skupić się na tym, co ważne podczas kontaktów z potencjalnymi klientami. Trzy „dlaczego”:

  1. Dlaczego powinieneś kupić tego rodzaju rozwiązanie?
  2. Dlaczego powinieneś kupić od naszej firmy?
  3. Dlaczego powinieneś kupić teraz?

W powyższych trzech pytaniach metryki są kluczowe dla uzasadnienia pozytywnych odpowiedzi na pytania 1 i 3. Pomagają one ilościowo określić wartość rozwiązania. Mogą wspierać biznesowe uzasadnienie, dlaczego klient powinien zainwestować teraz.

W pytaniu 2 będziesz musiał jeszcze bardziej zbadać metryki. Będą one różnicować decyzję o zakupie Twojego rozwiązania, rozwiązania konkurencji lub zaniechania jakiejkolwiek akcji.

Wykorzystanie metryk w kryteriach sukcesu

Kryteria sukcesu to przydatne narzędzie do zdefiniowania celów biznesowych lub dla proof of concept i triali.

Jeśli wybierasz tę ścieżkę, niezbędne jest, abyś każdy POC lub trial opierał na „kryteriach sukcesu”. To oznacza, że określasz cel i KPI, które chcesz osiągnąć.

Kryteria sukcesu i metryki w Twojej transakcji nie są ze sobą bezpośrednio powiązane. Mogą być, ale często proof of concept lub trial służy innemu celowi niż główny cel zakupu Twojego rozwiązania.

Mając to na uwadze, musisz na wczesnym etapie ustalić szczegóły każdego rodzaju testu. Co dokładnie próbujesz przetestować i jak wyglądałby udany okres testowy.

Kiedy uzyskasz te informacje, możesz opracować wizję sukcesu jako Kryteria Sukcesu. Powinny być one mierzalne, ponieważ wynik okresu testowego nie jest często jednoznaczny. To ty musisz wyeliminować wszelkie niepewności, które otwierają wyniki na interpretację.

Metryki i proces zakupowy

Jeśli korzystasz z MEDDICC poprawnie, nigdy nie powinieneś komunikować się z działem odpowiadającym za zakupy bez zabezpieczenia swoich metryk. Dzięki temu uzyskasz konsensus głównych interesariuszy, takich jak Twój Mistrz (Champion) i Nabywca Ekonomiczny (Economic Buyer).

Metryki powinny być na pierwszym planie Twoich rozmów z działem zamawiającym. To pozwoli skupić się na osiąganych rezultatach biznesowych.

Wskazówka: koncentruj rozmowę na wartości.

Metryki i obsługa posprzedażowa

Po zawarciu umowy temat często przechodzi do zespołu posprzedażego. Trafiają do rąk takich osób jak menedżer ds. sukcesu klienta (customer success manager), zespół wsparcia czy account manager.

Przekazanie pałeczki często odgrywa kluczową rolę w określeniu, jak skuteczne będzie rozwiązanie dla klienta. Jeśli dział sprzedaży i obsługi posprzedażowej dobrze się dogadują, przekazanie klienta z wyraźnie określonymi metrykami będzie niezwykle korzystne.

Jako doświadczony sprzedawca wiesz, że ważne jest posiadanie zadwolonych klientów. Ponieważ mogą być wykorzystani jako referencje w przyszłości. Dlatego zawsze dbają o to, aby proces przekazywania klienta do działu posprzedaży był jak najbardziej dokładny.

Weryfikuj sukces

Najbardziej elitarne organizacje sprzedaży koncentrują się na weryfikowaniu sukcesów swoich klientów.

Doświadczeni sprzedawcy angażują się w te inicjatywy, aby upewnić się, że sukces ich klientów jest udokumentowany i przekształcony w efekty. Te natomiast można wykorzystać jako referencje, studia przypadków, cytaty czy inne odpowiednie materiały marketingowe.

Stosowanie metodologii MEDDICC oraz umiejętne wykorzystanie metryk pozwala sprzedawcom na efektywne prowadzenie procesów sprzedaży i zrozumienie potrzeb klientów. Skuteczne odkrywanie potrzeb, budowanie relacji i odpowiednie zarządzanie metrykami to klucz do sukcesu w sprzedaży. Jest to również wstęp do długoterminowej relacji z klientem.

Na koniec pamiętaj, aby zawsze dbać o pilność, być ciekawym i zgłębiać potrzeby klientów. To pozwoli Ci na skuteczniejszą sprzedaż oraz umocnienie swojej pozycji na rynku jako eksperta i profesjonalisty.

Dowiedz się więcej o MEDDPICCC

Proces sprzedaży

Skuteczna sprzedaż w B2B? Metodyka MEDDICC

W mojej karierze konsultanta sprzedaży B2B, wielokrotnie spotkałem się z

MEDDICC w Hubspot: Krok po kroku

Wdrożenie MEDDICC w HubSpot może okazać się dość skomplikowane. HubSpot to

Skuteczne wdrożenie MEDDICC w firmie

Jeśli jest jeden czynnik, który ma decydujący wpływ na skuteczne

Kim jest Champion w sprzedaży?

Champion w sprzedaży to osoba, która posiada władzę, wpływy i

Sponsor projektu (Economic Buyer)

Sponsor projektu (nabywca ekonomiczny) to osoba z ogólnym uprawnieniem do

MEDDICC i metryki: klucz do sukcesu w sprzedaży

Podsumowanie Przemyślany proces sprzedaży, tak jak MEDDICC, wprowadza konkretyzację i

Kwalifikacja potrzeb klienta na najwyższym poziomie

MEDDPICCC w praktyce

01 M (1)

Metryki

Zbadaj jakie wynikają korzyści ekonomiczne dla najważniejszych wskaźników Twojego klienta. Sprawdź jak Twoje rozwiązanie lub Twoja usługa może poprawić biznes klienta.

02 1

Sponsor projektu

Economic buyer to osoba w procesie zakupowym, która decyduje się wyłożyć pieniądze na zakup produktu lub usługi. Sponsor projektu to ten, który może powiedzieć NIE, gdy inni mówią TAK.

03 2

Kryteria decyzyjne

Kryteria wyboru, w ramach których kupujący decyduje się wybrać rozwiązanie lub usługę. To najcześciej zestaw wymagań wytycznych, procedur , które organizacja zdefiniowała dla procesów zakupowych.

04 2

Proces decyzyjny

Proces decyzyjny to seria kroków, które kupujący musi podjąć, aby podjąc decyzję o zakupie produktu lub rozwiązania. Zidentyfikuj kto i co musi się wydarzyć, aby Twoje rozwiązanie trafiło na odpowiednie biurka

05 3

Proces papierowy

Jeden z elementów, który często decyduje o tym jak szybko i czy w ogóle sprzedamy nasz produkt lub rozwiązanie. Zidentyfikuj proces, ludzi i czas jaki będziesz potrzebował, aby kwestie formalne zostały pozytywnie załatwione.

06 4

Implikowany ból

Sprzedajesz rozwiązanie problemu, który ma Twój klient. Zidentyfikuj prawdziwe powody bólu i spraw, aby myślał tylko nad jego najszybszym rozwiązaniem. Dotrzyj do osób w organizacji, których ten ból dotyczy i włącz ich w proces zakupowy.

07 5

Champion

Champion to nasz ambasador u klienta. To osoba, która jest przekonana do naszego rozwiązania, ma wysoki poziom autorytetu w organizacji i jest w stanie wpływać na decyzje zakupowe. Bez championa możesz zapomnieć o szybkim zwycięstwie.

08 5

Konkurencja

Dowiedz się z kim konkurujesz o uwagę klienta. Może to być rozwiązanie konkurencyjne ale również inne projekty wewnętrzne walczące o budżet, decyzje o zrobieniu rozwiązania samemu lub status quo.

09 5

Katalizator

Seria zdarzeń, które muszą się wydarzyć, aby projekt nabrał tempa. To może być klient, któremu podoba się Twoje rozwiązanie, ma budżet na zakup, ale z jakiegoś powodu się nie decyduje. Musi się wydarzyć coś, co sprawi, że zakup Twojego produktu lub rozwiązania będzie możliwe.

meddicc

O co nas pytają klienci

Najczęstsze pytania

MEDDPICCC to najpełniejszy framework kwalifikacji wykorzystywany w procesie sprzedaży do dużych firm o złożonej strukturze organizacji. Tworząc swój proces nie musisz wykorzystywać pełnego MEDDPICCC'a, w zamian zastosować można jego wcześniejszych braci MEDDICC czy MEDDPICC. Elastyczność MEDDPICCC'a powoduje, że można go wykorzystać w sprzedaży do małych i średnich firm, ale również dla firm klasy enterprise

Rozpoczynając swoją przygodę z MEDDPICCC'iem warto znać profil swojego idealnego klienta, czyli to jaka firma najbardziej skorzysta z naszego rozwiązania, propozycję wartości swojego produktu lub usługi, czyli nasz wyróżnik na rynku i wartość jaką dostarcza. Dobrze jest też mieć wyobrażenie tego, jak kupuje nasz klient, czyli tzw. jak wygląda proces zakupowy wśród naszych idealnych klientów.

W procesie sprzedaży i kwalifikacji nie ma czegoś takiego jak najlepszy, wszystko sprowadza się do produktu jaki sprzedajemy, kto jest naszym klientem i jak podejmuje decyzje o zakupie nowych produktów i usług. MEDDICC i jego różne warianty na pewno nie jest dla firm sprzedających w modelu transakcyjnym. MEDDICC jest przeznaczony dla produktów i usług, które sprzedajemy w modelu konsultacyjnym.

Gratulacje, decyzja o wykorzystaniu MEDDICC'a u siebie w firmie to jedna z tych inwestycji, która bardzo szybko przyniesie korzyści w Twoim zespole sprzedaży. Nie ma zbyt wielu opracowań na temat wdrożenia MEDDICC'a dostępnych na rynku. Stąd nasza inicjatywa, aby popularyzować wiedzę na temat skutecznego wdrożenia tej metody kwalifikacji w procesach sprzedaży. Skorzystaj z formularza poniżej i skontaktuj się z nami, na pewno będziemy w stanie pomóc.

Skontaktuj się z nami

Umów się na konsultację

    Umów się na darmową konsultację

    Wybierz język