Sponsor projektu (Economic Buyer)

JBauer83_positive_and_confident_business_man_signing_a_big_purc_6fa323f5-4d04-4188-9376-a11ac83a9bf2

Sponsor projektu (nabywca ekonomiczny) to osoba z ogólnym uprawnieniem do podejmowania decyzji zakupowych.

Sponsor projektu (nabywca ekonomiczny) może powiedzieć „Nie” kiedy inni mówią „Tak” i „Tak”, gdy inni mówią „Nie”.

SKĄD MAM WIEDZIEĆ, KTO JEST SPONSOREM PROJEKTU?

Mamy dla Ciebie złe wieści – termin i definicja Sponsor projektu (nabywca ekonomiczny) są używane tylko w procesie sprzedaży. Nigdy nie znajdziesz klienta, który nazywałby jakiegokolwiek interesariusza sponsorem projektu ani też nie będzie dla niego specjalnej nazwy odpowiadającej tej definicji.

Oznacza to, że jesteś zdany wyłącznie na siebie, aby dowiedzieć się, kim są, i co więcej, ich zidentyfikowanie nie jest łatwe, ponieważ sprzedawcy mają tendencję do niedokwalifikowania lub przekwalifikowania Sponsora projektu.

KWALIFIKACJA SPONSORA PROJEKTU

Posiadają prawo weta, aby posunąć projekt naprzód lub zatrzymać go, niezależnie od stanowiska innych interesariuszy, takich jak Twój Chamption/Przeciwnik Championa.

Ich działania są zgodne z celami strategicznymi organizacji. Prawdopodobnie będziesz mógł przeczytać o ich roli lub inicjatywach w raporcie rocznym.

Mają dostęp do dyskrecjonalnych funduszy, które nie są zbudżetowane.

Prawdopodobnie ponoszą odpowiedzialność za zyski i straty.

Podpiszą Twoją umowę lub będą częścią procesu zatwierdzania prowadzącego do podpisu.

ZBUDUJ RELACJE ZE SPONSOREM PROJEKTU

Powodzenie Twojego procesu sprzedaży w dużej mierze zależy od tego, jak dobrze potrafisz zbudować relację ze sponsorem projektu. Często nie jest to łatwy proces i wymaga umiejętności, cierpliwości oraz wytrwałości.

Twój Champion odegra kluczową rolę w procesie identyfikacji i budowania relacji ze sponsorem projektu. Jeśli Twój Champion nie jest w stanie lub odmawia przedstawienia Ci sponsora projektu, powinieneś uznać to za poważne ostrzeżenie i ryzyko powodzenia w Twojego procesu sprzedaży. To coś, co należy rozwiązać jak najszybciej.

GDY JUŻ ZBUDUJESZ RELACJE

To jest potencjalnie jeden z najbardziej kluczowych momentów Twojego procesu sprzedaży. Mówiąc metaforycznie, jeśli dobrze to zrobisz, znajdziesz się na pierwszym miejscu na starcie jeszcze przed wyścigiem.

Musisz zrobić wrażenie na sponsorze projektu, pokazując, że jesteś kimś, kto może przynieść im wartość. Zaczyna się to od rozmowy w ich języku.

To łatwiej powiedzieć niż zrobić. Prawdopodobnie czekałeś na okazję do nawiązania kontaktu ze sponsorem projektu przez jakiś czas i nie chcesz stracić szansy, aby opowiedzieć o tym, jak wspaniałe jest Twoje rozwiązanie. Powstrzymaj się! Zachowuj się jak konsultant i nie mów o swoim rozwiązaniu. Porozmawiaj o celach biznesowych i wynikach, których chcą osiągnąć.

ZDOBYWANIE ZAUFANIA

Dobrym sposobem na szybkie zdobycie zaufania u Sponsora Projektu jest odnoszenie się do innych organizacji, którym pomogłeś:

  • Jak im pomogłeś?
  • Jakie rezultaty osiągnęli?
  • Jakie wspólne kontakty macie?
  • Kogo możesz im przedstawić?

SPONSOR PROJEKTU A PROCES SPRZEDAŻY

Pytania Sponsora Projektu będą się zmieniać w miarę jak będziecie szli dalej w procesie sprzedaży.

WCZESNE STADIUM – Jak bardzo im pomożesz? Czy wierzą w Ciebie?

ŚRODKOWE STADIUM – Jak Twoja wartość porównuje się do innych?

PÓŹNE STADIUM – Czy udowodniłeś wartość poprzez referencje?

SPONSOR PROJEKTU PO PODPISANIU UMOWY

Gdy Twoja umowa zostanie podpisana, Sponsor projektu prawdopodobnie nie będzie miał już żadnej aktywnej roli w Twoim rozwiązaniu.

Doświadczeni sprzedawcy wiedzą, że informowanie Sponsora Projektu o postępach wdrażania rozwiązania przyniesie korzyści później, gdy będą chcieli nawiązać rozmowę o przedłużeniu umowy lub sprzedaży dodatkowej. Nie zapominając o tym, że Sponsor projektu może stać się nieocenionym źródłem referencji dla Twoich przyszłych klientów – jeśli dotrzymasz złożone mu obietnice.

PODSUMOWANIE TEMATU SPONSORA PROJEKTU

Sponsor projektu może powiedzieć „Nie”, gdy inni mówią „Tak” i „Tak”, gdy inni mówią „Nie”.

Zbudowanie mocnej relacji ze Sponsorem Projektu jest ważne, ale równie istotny jest sposób, w jakiej formie się nim się angażujemy.

Dowiedz się więcej o MEDDPICCC

Proces sprzedaży

Skuteczna sprzedaż w B2B? Metodyka MEDDICC

W mojej karierze konsultanta sprzedaży B2B, wielokrotnie spotkałem się z

MEDDICC w Hubspot: Krok po kroku

Wdrożenie MEDDICC w HubSpot może okazać się dość skomplikowane. HubSpot to

Skuteczne wdrożenie MEDDICC w firmie

Jeśli jest jeden czynnik, który ma decydujący wpływ na skuteczne

Kim jest Champion w sprzedaży?

Champion w sprzedaży to osoba, która posiada władzę, wpływy i

Sponsor projektu (Economic Buyer)

Sponsor projektu (nabywca ekonomiczny) to osoba z ogólnym uprawnieniem do

MEDDICC i metryki: klucz do sukcesu w sprzedaży

Podsumowanie Przemyślany proces sprzedaży, tak jak MEDDICC, wprowadza konkretyzację i

Kwalifikacja potrzeb klienta na najwyższym poziomie

MEDDPICCC w praktyce

01 M (1)

Metryki

Zbadaj jakie wynikają korzyści ekonomiczne dla najważniejszych wskaźników Twojego klienta. Sprawdź jak Twoje rozwiązanie lub Twoja usługa może poprawić biznes klienta.

02 1

Sponsor projektu

Economic buyer to osoba w procesie zakupowym, która decyduje się wyłożyć pieniądze na zakup produktu lub usługi. Sponsor projektu to ten, który może powiedzieć NIE, gdy inni mówią TAK.

03 2

Kryteria decyzyjne

Kryteria wyboru, w ramach których kupujący decyduje się wybrać rozwiązanie lub usługę. To najcześciej zestaw wymagań wytycznych, procedur , które organizacja zdefiniowała dla procesów zakupowych.

04 2

Proces decyzyjny

Proces decyzyjny to seria kroków, które kupujący musi podjąć, aby podjąc decyzję o zakupie produktu lub rozwiązania. Zidentyfikuj kto i co musi się wydarzyć, aby Twoje rozwiązanie trafiło na odpowiednie biurka

05 3

Proces papierowy

Jeden z elementów, który często decyduje o tym jak szybko i czy w ogóle sprzedamy nasz produkt lub rozwiązanie. Zidentyfikuj proces, ludzi i czas jaki będziesz potrzebował, aby kwestie formalne zostały pozytywnie załatwione.

06 4

Implikowany ból

Sprzedajesz rozwiązanie problemu, który ma Twój klient. Zidentyfikuj prawdziwe powody bólu i spraw, aby myślał tylko nad jego najszybszym rozwiązaniem. Dotrzyj do osób w organizacji, których ten ból dotyczy i włącz ich w proces zakupowy.

07 5

Champion

Champion to nasz ambasador u klienta. To osoba, która jest przekonana do naszego rozwiązania, ma wysoki poziom autorytetu w organizacji i jest w stanie wpływać na decyzje zakupowe. Bez championa możesz zapomnieć o szybkim zwycięstwie.

08 5

Konkurencja

Dowiedz się z kim konkurujesz o uwagę klienta. Może to być rozwiązanie konkurencyjne ale również inne projekty wewnętrzne walczące o budżet, decyzje o zrobieniu rozwiązania samemu lub status quo.

09 5

Katalizator

Seria zdarzeń, które muszą się wydarzyć, aby projekt nabrał tempa. To może być klient, któremu podoba się Twoje rozwiązanie, ma budżet na zakup, ale z jakiegoś powodu się nie decyduje. Musi się wydarzyć coś, co sprawi, że zakup Twojego produktu lub rozwiązania będzie możliwe.

meddicc

O co nas pytają klienci

Najczęstsze pytania

MEDDPICCC to najpełniejszy framework kwalifikacji wykorzystywany w procesie sprzedaży do dużych firm o złożonej strukturze organizacji. Tworząc swój proces nie musisz wykorzystywać pełnego MEDDPICCC'a, w zamian zastosować można jego wcześniejszych braci MEDDICC czy MEDDPICC. Elastyczność MEDDPICCC'a powoduje, że można go wykorzystać w sprzedaży do małych i średnich firm, ale również dla firm klasy enterprise

Rozpoczynając swoją przygodę z MEDDPICCC'iem warto znać profil swojego idealnego klienta, czyli to jaka firma najbardziej skorzysta z naszego rozwiązania, propozycję wartości swojego produktu lub usługi, czyli nasz wyróżnik na rynku i wartość jaką dostarcza. Dobrze jest też mieć wyobrażenie tego, jak kupuje nasz klient, czyli tzw. jak wygląda proces zakupowy wśród naszych idealnych klientów.

W procesie sprzedaży i kwalifikacji nie ma czegoś takiego jak najlepszy, wszystko sprowadza się do produktu jaki sprzedajemy, kto jest naszym klientem i jak podejmuje decyzje o zakupie nowych produktów i usług. MEDDICC i jego różne warianty na pewno nie jest dla firm sprzedających w modelu transakcyjnym. MEDDICC jest przeznaczony dla produktów i usług, które sprzedajemy w modelu konsultacyjnym.

Gratulacje, decyzja o wykorzystaniu MEDDICC'a u siebie w firmie to jedna z tych inwestycji, która bardzo szybko przyniesie korzyści w Twoim zespole sprzedaży. Nie ma zbyt wielu opracowań na temat wdrożenia MEDDICC'a dostępnych na rynku. Stąd nasza inicjatywa, aby popularyzować wiedzę na temat skutecznego wdrożenia tej metody kwalifikacji w procesach sprzedaży. Skorzystaj z formularza poniżej i skontaktuj się z nami, na pewno będziemy w stanie pomóc.

Skontaktuj się z nami

Umów się na konsultację

    Umów się na darmową konsultację

    Wybierz język